09 May 2010

TERIMA KASIH..ABANG. ...

November 2007

Selepas ketiadaan ayah..aku merasakan bahawa hidupku tidak bermakna lagi.. aku sunyi.... walau suamiku ada di sisi.... Aku berasa kehilangan yang teramat sangat. namun aku terpaksa..menunjukkan yang aku tabah..demi seorang ibu...

pada ketika itu.. ibuku seolah patah semangat.. dan mendapat gejala kemurungan. sehinggalah hampir setahun... . Ketabahanku akhirmya teruji..dan semangat ku berkecai... dalam usaha menjaga dan memulihkan semangat ibuku.. aku mengenepikan segala rasa hati dan perasaan kesayuan dan kesunyian dalam diriku. 

Akhirnya aku jatuh sakit.. dan pakar menyatakan bahawa...mungkin boleh membawa kepada kematian.  dan aku pasrah.  Sebolehnya.. aku tidak mahu memulihkan diri.. ingin aku biarkan sahaja diriku... setakat aku mampu bertahan.  namun ini hanyalah antara aku dan suamiku... ibu tidak boleh tahu...

Sesungguhnya.. benar kata arwah ayah.. di saat aku berada dalam kesakitan yang amat sangat.. suamiku tidak pernah meninggalkan aku..walau seketika.. tidak pernah jemu memberiku  semangat.  sentiasa cuba membantu dalam apa jua keadaan...

selama hampir satu tahun..aku menempuh dugaan ini.. dan selama itulah dia bersabar dengan kerenah ku. dia cuba menjadi yang terbaik buat diriku.. Aku tahu... aku perlu menerima hakikat yang ayah telah tiada.. dan tuhan telah mengambil sesuatu dari ku.. dan menggantikan dengan sesuatu.

2010..

Kini telah.. hampir lima tahun  arwah ayah meninggalkan aku. segala amanahnya telah ku laksanakan dengan nasihat dan bantuan suamiku. Dan Alhamdulillah ibu ku juga telah pulih dari kemurungan. suamiku banyak membantu aku dan ibu..

Yang perlu kini..adalah membuat ibuku gembira di usia emas ini. janganlah hendaknya ada sesuatu yang akan menggugat semangat ibu.  saat ini aku dan ibu telah mampu berbicara mengenai arwah ayah dengan tenang...Ingatan tetap ingatan.. kenangan tetap kenangan. Hidup mesti diteruskan...

Abang..
Terima kasih.. kerana menemaniku
di saat susah dan senang..
menangis ..di saat aku menangis..
berkongsi suka duka..
memahami...
 di saat aku berada dalam kekeliruan

Di saat aku umpama mayat hidup..
tanpa perasaan..
umpama...jasad tanpa jiwa
engkau setia di sisi..
memberi ku semangat..
mendoakan diriku..
mengalirkan airmata disetiap sujudmu..

Sungguh dugaan ini
sebenarnya buat kita berdua.
engkau dan aku..

Terima kasih suamiku...






No comments:

Post a Comment